17 januari 2011: NMa beboet meelproducenten voor overtreding kartelverbod

NMa beboet meelproducenten voor overtreding kartelverbod

Rijswijk 17 januari 2011 - De Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) heeft kennis genomen van het besluit van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) van 16 december 2010. In dit besluit heeft NMa vastgesteld dat 15 meelproducenten uit Nederland, België en Duitsland het Nederlandse en het Europese kartelverbod hebben overtreden door in wisselende samenstelling verschillende afspraken te maken om de concurrentie te beperken. Aan deze meelproducenten heeft NMa voor een totaalbedrag van 81,6 miljoen euro aan boetes opgelegd. De verboden gedragingen betroffen onder andere het maken van afspraken om elkaars klanten niet over te nemen en het blokkeren van nieuwe toetreders op de markt. Hierdoor werd de concurrentie op de markt voor meelfabrikanten beperkt.

VBZ is geschrokken van deze berichtgeving. VBZ en haar leden zijn op geen enkele wijze betrokken bij de geconstateerde overtredingen, en zijn ook geen onderwerp van het onderzoek door de NMa. Het is mogelijk dat de leden van VBZ, als grote afnemers van de beboete bedrijven, schade hebben geleden als gevolg van de geconstateerde overtredingen. VBZ beraadt zich momenteel op mogelijke vervolgstappen om eventuele schade van haar leden verhaald te krijgen bij de karteldeelnemers.

Meer informatie over het besluit van NMa en de beboete ondernemingen kunt u vinden op de website van NMa.

Voor meer informatie of suggesties naar aanleiding van dit bericht kunt u contact opnemen met:
Ton Baas, directeur VBZ, 070-3554700, vbz@vbz.nl.