VBZ werkt samen met het Energiecentrum aan energiebesparing

10 april 2008

Onlangs heeft VBZ met het Energiecentrum een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Samen zullen zij zich inzetten voor energiebesparing in de bakkerij- en zoetwarenindustrie.

Energiecentrum: hét loket voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf
Geen individu, huishouden of onderneming kan zonder. Voor ondernemers is energie een voorwaarde voor economische activiteit. Hoge prijzen maken het tot een serieuze aangelegenheid. Nog meer redenen zijn er voor ondernemers om werk te maken van energie. Wie geen tijd of geen animo heeft om zich een weg te banen door woelig energieland, bespaart tijd, geld en energie door een (virtueel) bezoek aan het Energiecentrum. Het onafhankelijke loket voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Een kennismaking aan de hand van vier vragen.

1. Wat biedt het Energiecentrum?
Een uitgebreide website (www.energiecentrum.nl) met specifieke informatie voor ondernemers vormt de kern van de diensten van het Energiecentrum. Maatwerkadviezen zijn ook te krijgen via de telefonische helpdesk. Het Energiecentrum beschikt over een kennisdatabank en een uitgebreid netwerk van commerciële aanbieders. Wie op de hoogte wil blijven van energienieuws, kan zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Projectleiders bieden ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van energieprojecten, Factuurcontrole, de toepassing van energiezuinige verlichting, het stimuleren van duurzame energietoepassing en het in kaart brengen van branchespecifieke besparingsmogelijkheden.

2. Waarom het Energiecentrum?
Het Energiecentrum is de enige plaats waar de ondernemer betrouwbare en onafhankelijke adviezen krijgt, zonder kosten of tegen kostprijs. MKB-Nederland en Koninklijk Horeca Nederland namen het initiatief voor het centrum en de overheid neemt de financiering voor haar rekening. Elke ondernemer, individueel of onder de noemer van een brancheorganisatie, kan bij het Energiecentrum terecht voor informatie, advies en projectondersteuning.

3. Wie maken er al gebruik van het Energiecentrum?
100.000 mkb-ondernemers maakten de afgelopen vier jaar gebruik van de diensten van het Energiecentrum. Samen bespaarden zij circa 12 miljoen euro aan energiekosten. De ambitie van het Energiecentrum is om eind 2008 200.000 ondernemers te ondersteunen. Individuele ondernemers kunnen gemiddeld 10 tot 15% van hun energiekosten besparen zonder daarvoor veel moeite te hoeven doen. Voor een gemiddelde mkb-onderneming praat je dan al gauw over een besparing van 1.500 tot 2.000 euro per jaar.