VBZ start onderzoek naar internationale MVO risico's

13 maart 2013
VBZ, de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie, houdt zich al geruime tijd actief bezig met duurzaam ondernemen. Zo ontwikkelde VBZ de Ondernemersscan, waarmee de aangesloten ondernemingen uitvoering kunnen geven aan goed bestuur. Ook heeft VBZ de Barometer Duurzame Bakkerij en Zoetwaren gepubliceerd, een certificatieschema waarmee de branche een handvat krijgt aangeboden om een duurzame bedrijfsvoering te bereiken.

De zoetwarenindustrie maakt gebruik van veel grondstoffen vanuit alle windstreken en zij werkt al geruime tijd actief aan het verduurzamen van grondstoffen als palmolie en cacao. Hiervoor heeft VBZ het Manifest Duurzame Palmolie en de intentieverklaring duurzame cacao ondertekend.

Met de start van de risicoanalyse naar internationale MVO issues in samenwerking met de Has en Avans Hogeschool wil VBZ de komende jaren transparantie bereiken over de mogelijke MVO risico’s in andere grondstofketens als specerijen, noten en diverse basis grondstoffen.

Risico’s die zullen worden onderzocht betreffen onder andere biodiversiteit, arbeidsomstandigheden en milieurisico’s.

De resultaten van het onderzoek worden eind 2013 verwacht.

Vul hieronder uw e-mail adres in om u aan te melden bij onze nieuwsbrief.
  Aanmelden »