icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open
Bewuste keuzes

Afwisseling is het allerbelangrijkste

Weet jij wat je kiest?

Gezond eten betekent gevarieerd eten. Dat lukt als je bewust keuzes maakt, elke dag weer. Voor producten die gezond zijn voor jou, duurzaam voor de wereld en goed voor de leverancier van grondstoffen.

Gezond leven betekent bewust eten. En dus bewust kiezen voor de maaltijden, drankjes en tussendoortjes die je op een dag eet. Gelukkig is er veel om uit te kiezen. VBZ-leden willen gezond gedrag stimuleren. En daar hoort goede informatie bij, iets. Kies jij bewust?

VBZ heeft de volgende uitgangspunten voor al haar leden:

Keuze in assortiment

VBZ vindt het belangrijk dat consumenten kunnen kiezen uit verschillende producten en smaken en dat er een ruime keus is in portiegroottes en soorten tussendoortjes in het schap in de supermarkt. Voor verschillende momenten van de dag kan de consument kiezen uit een ruim assortiment. Het is ook belangrijk dat je kan weten wat er in zit, en bijvoorbeeld hoe lang je moet lopen of fietsen voordat je de calorieën weer verbrand hebt.

Verantwoord genieten 

De consument moet verantwoord kunnen genieten. VBZ stimuleert haar leden mee te doen aan projecten die gericht zijn op bewegen en voeding op scholen en in achterstandswijken (bijvoorbeeld JOGG). Alle leden dragen actief het credo uit dat genieten mag, maar dat je dat wel met mate moet doen.

Verantwoorde positionering

VBZ wil realiseren dat er geen producten buiten de Schijf van Vijf bij de kassa liggen en dat on-the-go alleen enkele verpakkingen verkrijgbaar zijn.

Transparantie

VBZ staat voor een juiste, duidelijke portiegrootte met een heldere ingrediëntenlijst op de verpakkingen, zonder dat daarbij claims worden gedaan. Alleen als de producten voldoen aan de nutritionele criteria van de Reclame Code mogen deze claims genoemd worden.

Voorbeeld van Mars: stimuleren gezond gedrag

Als een van de eerste voedselbedrijven communiceert MARS het aantal calorieën op de voorkant van onze producten en vind je heel overzichtelijk op de achterkant welke ingrediënten een product bevat. Dat helpt consumenten met het maken van een bewuste keuze.

Om jongeren te helpen met het maken van bewuste keuzes wil MARS hen voorafgaand aan hun aankoop de juiste informatie bieden. Daarom kiest MARS ervoor om op scholen stickers op automaten te plakken waarop het aantal calorieën per product vermeld staat en het aantal minuten dat je moet fietsen om die calorieën weer te verbranden. Ook is Mars ondertekenaar van het Akkoord Gezonde Voeding Op Scholen. Hierin staan afspraken over de verkoop van onze producten op scholen zodat we jongeren blijven stimuleren bewuste keuzes te maken.

Sinds 2007 is MARS partner van JOGG Veghel, Jongeren Op Gezond Gewicht, en JIBB, Jongeren in Beweging Brabant, twee stichtingen die jongeren helpen om voldoende te bewegen. Bijvoorbeeld met de vrijwillige inzet van onze Associates ondersteunen we sportdagen in de regio. Uiteindelijk is MARS er van overtuigd dat consumenten zelf in staat zijn bewuste keuzes te maken, MARS ziet het als haar verantwoordelijkheid om hen van alle objectieve informatie die daarvoor nodig is, te voorzien.