icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open icon-search handleiding
4 miljoen huishoudens vieren dit jaar Sinterklaas met lekkers
Nieuws 03 dec 2021

4 miljoen huishoudens vieren dit jaar Sinterklaas met lekkers

Persbericht VBZ – vrijdag 3 december 2020

Branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes

Nederlander mist pepernoten het meest na de feestmaanden

4 miljoen huishoudens vieren dit jaar Sinterklaas met lekkers

Den Haag, 3 december 2021 – Dit jaar viert 50% van de Nederlanders Sinterklaas. Dat zijn iets meer dan 8 miljoen huishoudens die dit weekend het kinderfeest met cadeautjes en lekkers gaan vieren. De pepernoot en de chocoladeletter zijn het meest populair, met de traditionele amandelstaaf als opvallende derde. Nog voor het gevulde speculaas. Ook in de schoentjes zijn pepernoten en chocolade de favoriet, maar 58% van de huishoudens zegt geen schoencadeautjes te kopen. Als straks de feestdagen voorbij zijn, zijn de pepernoten de meest gemiste lekkernij. Dus laten we het er dit weekend nog maar even van nemen

In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, heeft Peil.nl afgelopen weekend een peiling gehouden onder 2500 respondenten door het hele land.

Dit jaar viert 50% van de Nederlanders Sinterklaas. En dus 50% niet. 15% viert Sinterklaas om nostalgische redenen. En 34% vanwege de gezelligheid met de familie. Hoe ouder, hoe minder interesse in Sinterklaas. Vanaf de 35 jaar gaat het percentage Sint-vierders flink naar beneden.

Jongere Nederlander ferventere vierder van Sinterklaas en Kerstmis. Hoe jonger, des te meer interesse in het vieren van Sinterklaas. Al is Kerst de favoriet: in de leeftijd van 18-24 jaar heeft Kerstmis het hoogste percentage fans. Terwijl de 25-24-jarige daar het percentage ziet dalen. Daar is juist het aandeel Sinterklaas-liefhebber vergeleken met andere leeftijdsgroepen het grootst. 

Top 3 lekkers voor Sinterklaas: 1. Pepernoot 2. Chocoladeletter 3. Amandelstaaf. Gevulde speculaas zit daar vlak achter. De oudere Sint-vierder heeft een grote invloed op de top-3. Bij de 55-plusser staat de ‘traditional’ amandelstaaf zelfs bovenaan de lijst.

Chocoladeletter over? Opeten of weggeven! Soms krijgen we meer lekkers dan we om hebben gevraagd. Ruwweg de helft van de Nederlanders eet dit lekker zelf op, op een later moment. Maar 1 op de 7 Nederlanders heeft een ander idee: geef de letters die je over hebt weg aan iemand anders! Zo kunnen anderen meegenieten van het lekkers dat met Sint de weg naar de schoen of cadeautafel weet te vinden. 

We missen straks de pepernoot het meest. Geen drama hoor. Meer dan de helft van de Nederlanders mist helemaal geen lekkers van de feestdagen. Maar 14% van de Nederlanders zegt de pepernoten te gaan missen. Bij jongeren van 18-24 jaar is dat bijna 1 op de 3! Behalve de pepernoot is de gevulde speculaas nog het vernoemen waard. Dat is de nummer 2 meest-gemiste lekkers, waar we een jaar op moeten wachten. 

Over VBZ
VBZ is de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. Het behartigt de belangen van ruim 100 bedrijven in deze sector, variërend van MKB tot multinationals.

De leden van de VBZ zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 90% van de totale Nederlandse verkoop ter waarde van € 4 miljard in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. De bedrijven bieden werk aan ongeveer 15.000 werknemers. Export is voor de branche van groot belang, want circa 70% van de productie wordt geëxporteerd.

Noot/niet voor publicatie:

Voor meer informatie of vragen over dit persbericht kunt u contacten met:

VBZ – Jovanda Sopacua, Manager Communicatie en Verenigingszaken, M: 06-12067122 of E: jovanda@vbz.nl

De achterliggende enquêteresultaten die behoren bij dit onderzoek, uitgevoerd door bureau Maurice de Hond, zijn op verzoek per mail beschikbaar voor journalistieke controle en (her)gebruik.