icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open handleiding
Nieuws 20 dec 2019

Chocolade en bonbons gewild presentje bij Kerst en Nieuwjaarsbezoek

Na een fles wijn krijgen de gastvrouw en -heer tijdens Kerst en Nieuwjaar liefst chocolade of bonbons als presentje. De chocoladewens ligt met 11% hoger dan het aanbod (9%), want gasten geven iets vaker bloemen (13%) of gerecht (12%) als dank voor de uitnodiging. Dit blijkt uit een enquête van de Branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, uitgevoerd door bureau Maurice de Hond. Heren krijgen als top drie het liefst wijn, bier of chocolade. Dames gaan voor wijn, bloemen of chocolade. Zo komen chocolade en bonbons gemiddeld op de tweede plek als gewild presentje bij Kerst en Nieuwjaarsbezoek. Pijnlijk duidelijk blijkt uit de enquête ook dat een derde van de mensen niemand bezoekt en een kwart geen bezoek verwacht, wat duidt op eenzaamheid in deze donkere dagen.

Wijn is en blijft het favoriete geschenk om te geven (21%) èn te krijgen (19%) bij de vele Kerst en Nieuwjaarsvisites. Ruim een kwart van de mannen kiest wijn om weg te geven. Het is de vraag of hun wijnkeuze altijd in de smaak valt, want van de gastheren ontvangt maar een vijfde graag wijn. Chocolade en bonbons in alle soorten en smaken, staan met een wensfactor van 11% op een fiere tweede plek tijdens de feestdagen. De chocoladehonger ligt bij vrouwen (13%) zelfs nog iets hoger dan bij mannen (9%). Daarbij zijn er regionale verschillen: zo blijkt dat 14% van de mensen in grote steden graag chocolade geeft èn krijgt tijdens feestdagen.

Aanschuiven zonder presentje

Ruim een derde van de mensen besteed 10 tot 20 euro aan een cadeautje bij binnenkomst. Een kwart tast met 20 tot 30 euro iets dieper in de buidel om de gastheer/vrouw te verblijden. Soms gaat het om een combinatie van presentjes. Bijna tien procent van de genodigden spendeert 50 euro of meer om zijn of haar entree luister bij te zetten. Opmerkelijk is dat 17% van de genodigden helemaal niets meebrengt. Met name van de jongeren (tussen de 18 en 24 jaar) schuift 28% zonder presentje aan bij de Kerstdis of Nieuwjaarsborrel, waarbij – boven alles – de aanwezigheid telt. Tegelijk zegt een kwart van de gastheren en -vrouwen ook zelf dat hun genodigden niets hoeven meebrengen.

Politieke kleur en calorieën

Gekoppeld aan stemgedrag hebben VVD-ers met 36% een uitgesproken voorkeur voor het geven van wijn. Ook een kwart van de PvdA en GroenLinks-kiezers spugen er niet in bij hun wijnkeuze voor de gastvrouw/heer. Chocolade en bonbons – om te geven – scoort met 13% opvallend hoog bij PVV en CDA-stemmers. Merkwaardig is wel dat slechts 2% van de CDA-ers graag chocolade krijgt. Ligt de politieke voorkeur bij Forum voor Democratie of VVD, dan krijgt 16% van hen graag chocoladewaar. Op de vraag of mensen – los van hun politieke kleur – bij al dat lekkers tijdens Kerst en Nieuwjaar ook een beetje op de calorieën letten, antwoorde ruim een derde (37%): ‘enigszins, maar ik wil vooral blijven genieten’. Ruim de helft (54%) van de mannen gaf aan ‘Nee, ik let nergens op’ tijdens het eten in deze dagen. Veel minder vrouwen (40%) gaf hetzelfde antwoord dat zij er niet op letten.

Een derde viert eenzame Kerst

Herkenbare en tegelijk pijnlijk opvallende uitkomst van de enquête is dat een derde deel (31%) aangeeft bij niemand op bezoek te gaan tijdens Kerst en Nieuwjaar. Ook geeft een kwart van de respondenten aan zelf geen bezoek te verwachten in deze donkere dagen. Dit duidt er op dat Kerst en Nieuwjaar voor veel mensen een eenzame periode kan zijn. Want slechts een kleine categorie kiest hier bewust voor of wil de kerstdrukte ontlopen. Ook de Branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, roept daarom iedereen op om – waar dat kan – aandacht te schenken aan (mogelijk) eenzame mensen in deze periode. Dat kan door hen uit te nodigen en elkaar te bezoeken – ook als eenzamen onderling –  met daarbij wellicht een klein presentje. Want naast de ontmoeting zelf, doet ook geven veelal evengoed als krijgen.