icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open icon-search handleiding
Nieuws 14 jan 2022

Do’s en don’ts voor het nieuwe kabinet

Goed nieuws voor Nederland. Het lijkt erop dat we binnenkort eindelijk een nieuwe regering hebben. Het is voor de zoetwarenindustrie de grote vraag welke kant het beleid opgaat. Ik heb wel wat ideeën voor welke zaken het kabinet wel en juist niet moet doen. En: een oproep aan regering en retailers.

Klik hier om de column van Theo Heere te lezen  

Theo Heere, directeur VBZ
Theo Heere, directeur VBZ

Bron: Consudel, december 2021

Goed nieuws voor Nederland. Het lijkt erop dat we binnenkort eindelijk een nieuwe regering hebben. Het is voor de zoetwarenindustrie de grote vraag welke kant het beleid opgaat. Ik heb wel wat ideeën voor welke zaken het kabinet wel en juist niet moet doen. En: een oproep aan regering en retailers.
 
Ik hoop dat deze branche constructief met de nieuwe regeringsploeg kan samenwerken. Ik denk aan een terrein als gezondheid, waar wij dit jaar goede initiatieven hebben genomen in het kader van het Preventie-akkoord. Ik hoop dat onze instelling en aanpak wordt gerespecteerd en dat er geen aanleiding is voor beperkende maatregelen. Wij hebben laten zien dat wij constructief aan gezondheid werken, bijvoorbeeld door het streven excessen op het gebied van ingrediënten uit de markt te gaan halen.
 
Intussen moeten we ons wel realiseren dat ‘indulgence’, het jezelf verwennen, bij deze tijd hoort. Niet alleen in de decembermaand, maar met name in tijden van lockdown waarin onze bewegingsvrijheid beperkt is. Er zijn veel kookprogramma’s en consumenten hebben veel interesse in lekker eten en genieten. Zoals bij alles, is het ook hier zo dat we de balans moeten vinden en letten op onze gezondheid. Maar we blijven lekkere producten maken voor de consument.
 
We blijven actief binnen het Preventie-akkoord. Het is goed om te zien dat de fabrikanten van merkartikelen in onze branche een sterk onderling beroep op elkaar doen om zo veel mogelijk de juiste portie-aanduiding op verpakkingen te plaatsen. Dat is nu gelukt met zeventig procent van de producten, maar we moeten de komende drie jaar gaan naar tachtig procent of meer. Over onze plannen voor de verdere opvolging van het Preventie-akkoord hebben wij als VBZ positieve gesprekken gevoerd met ambtenaren van het ministerie van Volksgezondheid. We hopen daar snel een vervolg aan te geven met een nieuwe staatssecretaris die het dossier ‘preventie’ in de portefeuille heeft.
 
Ik roep dit nieuwe kabinet op om in 2022 de bijzonder pijnlijke ODE-stijging te heroverwegen en – beter nog – te schrappen. Daar hebben wij ons de laatste tijd sterk voor ingezet met FNLI en VNO-NCW. Ik pleit er voor dat mkbondernemers die echt willen vergroenen, meer subsidiemogelijkheden krijgen dan nu het geval is. Uitbreiding van de subsidie zou het streven naar duurzaamheid in het mkb daadwerkelijk een zet in de rug geven.
 
Er zijn nog tal van andere zaken die we voor 2022 wensen. Ik hoop dat dat de extreme stijging van grondstofprijzen worden genormaliseerd. Dat ‘onze’ bedrijven wat makkelijker aan de juiste werknemers kunnen komen en dat het gebrek aan verpakkingsmaterialen wordt verholpen.
 
Daarbij past een dringend beroep op de retailers in Nederland. Helaas moeten veel producenten in de zoetwarenindustrie de hogere grondstofprijzen doorberekenen aan de consument. Ik roep de retailers op om deze noodzakelijke verhogingen te respecteren en te accepteren.
 
En natuurlijk: ik wens iedereen binnen en buiten deze industrie fijne feestdagen. Pak uw rust en doe energie op om er in het nieuwe jaar weer vol tegenaan te gaan. Op naar een nieuw jaar met mooie, innovatieve en lekkere producten!