icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open
Japanse delegatie Ministerie van Volksgezondheid
Nieuws 19 nov 2018

Japanse delegatie Ministerie van Volksgezondheid

Op 15 november 2018 heeft een delegatie van het Japanse Ministerie van Volksgezondheid een inspectie in Nederland uitgevoerd. Dit op het gebied van import en voedselveiligheid. Ze hebben tevens een lezing gegeven over het Japanse importbeleid. Charlotte ter Haar van VBZ was hierbij aanwezig en heeft onderstaand verslag samengesteld.

Import is essentieel voor Japan, want maar 38% van het voedsel komt uit Japan, de rest wordt geïmporteerd. De import neemt toe, zowel het aantal notificaties als de hoeveelheid goederen. Nederland staat op nummer 25 van importerende landen. Aan elke import is een notificatie verbonden die in eerste instantie door het Ministerie wordt gecontroleerd.

De Japanse manier van import controle vertoont veel paralellen met de Europese. De aansturing van de import is echter centraal geregeld van uit het Ministerie. Zij bepalen waar op wordt gehandhaafd en hoe vaak.

Vanaf 2009 is er een Consumer Agency en er is recent hygiëne wetgeving geïmplementeerd. Sinds kort hebben zij HACCP wetgeving voor bepaalde productgroepen.

Voor de registratie van recalls heeft Japan een vergelijkbaar systeem als het Europese RASFF.

Zij geven in Japan seminars voor importeurs over voluntary safety controls.

Notification is alleen voor hygiëne. Health certificaten zijn voor bepaalde productgroepen zoals vlees en zuivelproducten.

De controle is risico gebasseerd met betrekking tot afwijkingen, land van oorsprong. Het is mogelijk om de import te stoppen maar meestal wordt gezocht naar oplossingen voor de problemen.

Genoemd zijn controle op pesticide residuen, hygiëne (microbiologisch) en andere agrarische contaminanten (bijv. zware metalen en mycotoxinen), additieven, traceerbaarheid. Acrylamide is niet in de wetgeving opgenomen.

Voor de dierlijke sector (vlees, slachtafval en zuivel en vis en oesters) zijn hogere eisen en meer papierwerk vereist dan bijvoorbeeld voor zoetwaren, waar alleen een notificatie voldoende is.

Duidelijk is dat er in Japan meer aandacht uitgaat naar het uiterlijk van producten en verpakkingen (primair, secundair en ook tertiair). Bijvoorbeeld of stickers op pallets wel recht zitten en moeilijk te openen verpakkingen zodat er geen insecten in kunnen kruipen. Ook is het uiterlijk van producten van belang, zo is zwart sesamzaad in een product, een kwaliteitsafwijking.

Er is in Japan echter geen wetgeving met het oog op duurzame verpakkingen.

De omloop snelheid van producten is hoog. Smaken verschillen. Elke drie maanden nieuwe producten is heel gewoon. Het mag ook alleen een nieuwe verpakking zijn die inspeelt of de seizoenen (Halloween, Kerst, Valentijnsdag etc.) met daarin hetzelfde product.

In Japan zijn portiegroottes klein (een rol koek en een reep chocolade zijn te groot) en er zijn veel en andere smaken (zeewier, matcha etc.).

Het gebruik van de term ‘Made in Holland’ heeft duidelijk een functie voor zuivel, maar voor andere producten heeft dit geen toegevoegde waarde.

De Japanse wetgeving is inzichtelijk in het Engels. Er wordt voornamelijk voorlichting over import gegeven door het Ministerie aan importeurs in Japan. Verder heeft de overheid deze informatie ter beschikking gesteld; https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/japan