icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open icon-search handleiding
Nieuws 28 jan 2021

Klimaatneutraal per 2040

PepsiCo kondigt aan zijn klimaatdoel meer dan te verdubbelen. De uitstoot van broeikasgassen moet tegen 2030 met ruim 40 procent verminderd zijn. In 2040 is het bedrijf klimaatneutraal, meldt het frisdrankconcern.

In Europa versnelt PepsiCo de inspanningen om duurzamer te produceren, waardoor het bedrijf in 2040 klimaatneutraal wil zijn. Dit doet het voedings- en drankenconcern door zich in Europa te richten op: 

  • De aansturing van duurzame landbouw door middel van het opschalen van emissiearme meststoffen en precisielandbouwtechnologie om hogere rendementen te produceren; 
  • De versnelling van de transitie naar hernieuwbare elektriciteit en de invoering van emissiearm of -vrij brandstoftransport; 
  • Vermindering van het gebruik van nieuw plastic en een toenemend gebruik van gerecycled plastic in verpakkingen; 
  • Het ontwerpen van producten met het oog op het verminderen van de milieu-impact.

Vermindering uitstoot broeikasgassen

PepsiCo wil tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen in directe activiteiten met 75 procent verminderen en in de indirecte waardeketen met 40 procent, ten opzichte van 2015. Dit zal resulteren in een uitstootvermindering van meer dan 26 miljoen ton broeikasgassen. 

Kern PepsiCo

“Klimaatactie behoort tot de kern van onze bedrijfsvoering als één van de grootste voedings- en drankenproducenten ter wereld. Daarnaast stuwt het PepsiCo Positive traject voort om positieve resultaten te halen voor onze aarde en haar bevolking. Onze klimaatdoelstelling zal ons leiden op het steile, maar kritische pad voorwaarts”, aldus Ramon Laguarta, voorzitter en CEO van PepsiCo. 

Landbouw

Een derde van de uitstoot van PepsiCo komt vanuit de landbouw. Het bedrijf gaat daarom duurzame landbouw en regeneratieve praktijken opschalen. Dit is onder andere gericht op precisielandbouwtechnologie en het ontwikkelen van een uitstootarme meststof, gemaakt van aardappelschillen. Daarnaast stapt PepsiCo samen met boeren en leveranciers over op hernieuwbare energie. 

100% rPET

Volgens PepsiCo vermindert het gebruik van nieuw plastic en neemt het gebruik van gerecycled materiaal in verpakkingen toe. Het voedings-en drankenconcern stelt zichzelf het doel om in 2022 100 procent gerecyclede PET (rPET) flessen op negen Europese markten geïmplementeerd te hebben. 

Elektriciteit en AI

PepsiCo maakt steeds meer producten met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Daarnaast schakelt het concern in de logistiek over naar brandstof met lage tot nul uitstoot. Tegelijkertijd focust PepsiCo zich op het gebruik van AI-technologie voor de optimalisatie van de routeplanning, met een verminderde uitstoot in de distributie tot gevolg. 

Sustainable from the Start

PepsiCo implementeert naar eigen zeggen innovatieve bedrijfsprocessen, zoals ‘Sustainable from the Start’. Dit programma stelt de milieu-impact centraal bij de besluitvorming van een productontwerp. Twee interne ‘carbon pricing’–programma’s versterken daarnaast de klimaatoverwegingen bij zakelijke beslissingen. 

Vaccin klimaatverandering

“Er is geen vaccin tegen klimaatverandering. Maar onze planeet verkeert in een crisis. Pepsico’s nieuwe klimaatdoelstelling zal onze inspanningen op het gebied van emissiereductie verdubbelen. Dit heeft gevolgen voor zowel onze eigen bedrijven als onze leveranciers en bottelaars. Simpel gezegd, we moeten allemaal meer doen”, concludeert Silviu Popovici, chief executive officer bij PepsiCo Europa.