icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open icon-search handleiding
Nieuws 03 feb 2020

Nationaal Preventieakkoord

Een gezamenlijk initiatief om gezondheidsproblemen aan te pakken.

Eind november 2018 hebben verschillende partijen  samen met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in het Nationaal Preventieakkoord besloten om de Nederlandse gezondheidsproblemen aan te pakken. De focus van het Akkoord ligt op overgewicht, roken en problematisch alcohol gebruik. Het meewerken aan de overgewicht tafel voor het Preventieakkoord is niet verplicht maar de industrie kan hier niet van weglopen. Naast andere branches uit de levensmiddelenindustrie zullen
er inspanningen geleverd worden door ketenpartijen. 

Meewerken geeft de levensmiddelenindustrie de kans om zich als proactief, transparant en maatschappelijk verantwoord te positioneren en om zo ongewenste wetgeving, zoals bijvoorbeeld de suikertaks, te voorkomen.

Inzet VBZ

De eis van het Ministerie van VWS is dat ook de industrie haar rol serieus neemt bij de preventie van overgewicht. VBZ heeft hierin samen met de FNLI haar verantwoordelijkheid getoond om concrete, welgemeende, ambitieuze, nieuwe maatregelen te ontwikkelen om zo tot een verantwoordelijker portfolio te komen en op termijn minder calorieën op de markt te brengen.

De focus van de aanpak van VBZ richt zich op een maximum aantal kilocalorieën per portiegrootte per productgroep en/of meer transparantie op verpakkingen. De productgroepen waarvoor een inzet is geformuleerd zijn als volgt gedefinieerd: chocolade, koek en banket, tussendoor en snoep.

Klik hier voor een visuele weergave van de aanpak van VBZ.

Infographics aanpak VBZ

Om de inzet te verduidelijken heeft VBZ voor de verschillende productgroepen infographics gemaakt.

Infographics aanpak VBZ