icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open icon-search handleiding
Nieuws 15 mei 2020

Nieuwe tijden vragen om ondernemingsgeest en veerkracht

Ik merk onder VBZ-leden dat bedrijven snel ‘het nieuwe werken’ hebben ingevoerd. Na een paar moeilijke weken, waarin productielijnen door ziekte of afwezigheid van medewerkers moeizaam functioneerden, is anderhalve meter afstand houden de norm.

Theo Heere, directeur VBZ

Handen wassen werd in de Food al veel gedaan, nieuw is dat de tafels in de kantines verder uit elkaar staan. Werknemers aan de lijn worden steeds meer beschermd met plexiglas schermen en ik zie behalve haar- en baardnetjes, ook mondkapjes. In fabrieken is de routing van producten en medewerkers veranderd. Ik zie een groot aanpassingsvermogen bij de koplopers, andere bedrijven volgen en iedereen neemt de RIVM richtlijnen over.

Maak ik de balans op, dan zie ik onder leden een gemengd beeld. We hebben in onze branche geen moment echt stil gestaan – bijna alle bedrijven draaien door – maar we zagen wel effecten van de crisis. In koek, snoep en chocolade zie je dat de keukenkastjes bij de consument vol liggen, je ziet dat tankshops, winkeltjes in scholen en ziekenhuizen dicht zijn en de afzet stokt. En als we het over zoutjes hebben, lijkt het wel of half Nederland ’s avonds op de bank de corona-zorgen van zich af eet.

Ook onder VBZ-leden bestaan zorgen. Dat geldt zeker voor bedrijven die chocolade en snoepgoed produceren voor de toeristische branche en het out-of-home kanaal. Daar zitten schrijnende gevallen bij en ik roep VBZ-ondernemers op elkaar in de gaten te houden. Als vereniging hebben we de leden eerder het idee aangereikt om personeel tijdelijk van elkaar over te nemen. Ik doe hierbij de suggestie om te bekijken of productie tijdelijk is uit te besteden aan collega-ondernemers waar het stil is.

Ik merk verder dat ondernemers meer dan anders behoefte hebben aan de gezamenlijkheid van VBZ. We hebben in korte tijd zeer veel vragen beantwoord over de steunregelingen en over zaken die daar niet onder vallen. We geven individuele adviezen en staan in contact met ministeries. En bij dat alles zijn we als VBZ het platform waar ondernemers elkaar kunnen vinden. We zochten contact met leden en inventariseerden waar vragen liggen. Met dat alles is de waarde van het lidmaatschap duidelijk bewezen – ik roep hierbij niet-leden op zich alsnog aan te sluiten bij VBZ.

Intussen zien we dat echte ondernemers bovendrijven, dat eerlijk zakendoen loont en ethiek in het bedrijfsleven een gespreksonderwerp is. Groot is de ophef over private equity die de hand ophoudt bij de overheid, kort nadat ze honderden miljoenen hebben weggesluisd naar aandeelhouders. Het is interessant om te zien dat er een herijking plaatsvindt op wat moreel acceptabel is en wat niet. Een aantal bedrijven heeft te maken met non-food retailers zoals Action, dat bij de eerste tegenwind meteen de betaaltermijn verlengde. Het mag duidelijk zijn dat wij over deze en andere (private equity) non-food-retailers stevig protesteerden – wie zaken wil doen, dient ook een zekere mate van ethisch besef te laten zien. Intussen mag er een pluim naar de food-retailers, waar veel meer constructief denken en gezamenlijkheid met producenten te bespeuren valt. Het is lastig te voorspellen hoe de wereld er over een paar weken uitziet. Dragen we dan allemaal een mondkapje? Regering en RIVM leken eerst weinig
te zien in de beschermende functie. Hoe komt het dat wij in Nederland met schaarste in de zorg kampen, terwijl ze in Duitsland en Oostenrijk in supermarkten aan consumenten mondkapjes uitdelen? Ik durf de stelling aan dat het officiële advies om geen mondkapjes te dragen voorkomt uit een falend inkoopbeleid en niet gebaseerd is op het verminderen van besmettingsgevaar. Tegen de tijd dat dit artikel gepubliceerd wordt, zal de meerderheid van de bevolking al dan niet verplicht buitenshuis een mondkapje dragen.

Ondertussen zie ik een interessante omslag, waarbij een onderneming als DSM met partners de handschoen oppakt en mondkapjes produceert. Samen schalen ze de productie op naar
– op termijn – een miljoen mondkapjes per week. Daar word ik dan weer optimistisch van. Met ondernemersgeest en veerkracht kom je in een crisis heel ver. Ik wens u allen sterkte en succes toe in deze bijzondere tijden!