icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open icon-search handleiding
Nieuws 12 nov 2020

Nutri-Score stuurt effectief naar gezonde aankopen

De Nutri-Score kan een effectief hulpmiddel zijn om consumenten te begeleiden en te sturen naar beter geïnformeerde, gezondere aankoopbeslissingen over voedsel. Dat stellen wetenschappers van de Universiteit Gent in een publicatie in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite.

De Belgische wetenschappers onderzochten de impact van de aanwezigheid van de Nutri-Score en de 5 categorieën op gezondheidspercepties en koopintenties van consumenten. Daarvoor namen consumenten in de Europese Unie deel aan twee online experimenten, waarin ze producten uit verschillende categorieën, met of zonder Nutri-Scores, beoordeelden op hun ervaren gezondheid en koopintenties.

In het eerste experiment deelden 292 Vlamingen verschillende producten in op basis van hun idee over de gezondheid van het product en of ze het al of niet zouden kopen. Sommige producten hadden een Nutri-Score-label, andere niet. De deelnemers konden de producten beter beoordelen als deze van een Nutri-Score waren voorzien.

Uit de tweede studie, waaraan 415 mensen deelnamen, bleek dat de deelnemers eerder zouden kiezen voor producten met een 'gezondere A of B-score' dan voor een product met een D- of E-label. Ook gaan ze eerder voor een gezond product met label dan voor een variant zonder het logo. Dit is niet het geval bij ongezonde producten. Of er nu een label op staat of niet, de gemiddelde koopintentie van de deelnemer bleek gelijk.

Door de aanwezigheid van de Nutri-Score kunnen respondenten de gezondheid van producten beter beoordelen, concluderen de onderzoekers. Het biedt de mogelijkheid om de verkoop van gezonde producten te stimuleren, zonder de verkoop van ongezonde producten direct te beïnvloeden. Door te focussen op de gezondheid van producten kunnen producenten een concurrentievoordeel krijgen, ongeacht of het een merk van een fabrikant is of een huismerk.