icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open handleiding
Nieuws 31 okt 2019

Oproep VBZ aan supermarkten: “Huismerken lekkers ook in kleinere porties”

Een ruime meerderheid van Nederland eet lekkers eens in de week of om de dag. De consument is vrij nuchter over deze categorie voedingsmiddelen: ‘met lekkers is niets mis, je moet gewoon op je eten en leefpatroon letten’ is de mening van 40% van de Nederlanders. Tweederde van de Nederlanders ziet dat de makers van lekkers aanpassingen maken in productsamenstelling of portiegrootte en waardeert deze inspanning. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1200 Nederlandse consumenten dat de vereniging van de makers van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten (VBZ) dit najaar heeft uitgevoerd, bijna een jaar na het sluiten van het Nationaal Preventieakkoord. VBZ roept nu supermarkten op het goede voorbeeld van de makers van lekkers te volgen voor hun huismerken.

De producenten van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten in Nederland produceren ieder jaar voor ruim 1 miljard kg aan lekkers. Nederlanders zijn op de hoogte van het feit dat fabrikanten in deze sector actief zijn hun producten aan te passen: minder calorieën; minder suiker, vet of zout; kleinere porties. Daarvoor krijgt de sector een compliment van Nederland: tweederde van de Nederlandse consument antwoordt dat de sector goed bezig is.

Oproep aan supermarkten: ‘verklein ook porties eigen huismerken’

Theo Heere, directeur VBZ: “Dit compliment van de Nederlandse consument is goed nieuws, maar we zijn er nog niet. Want 39% van de Nederlanders wil dat de sector nog meer doet. Sectorbreed hebben we binnen het Nationaal Preventieakkoord onder meer afgesproken om de porties van onze producten te verkleinen. Hierdoor verminderen we de niet alleen de hoeveelheid calorieën per portie, maar ook de hoeveelheid suiker, vet of zout, zonder aan de smaak of het karakter van het lekkers te sleutelen. Het is nu wel zaak dat ook de belangrijkste verkooppunten van ons lekkers, de supermarkten, zelf kiezen voor portieverkleining van hun huismerkproducten. Daarom roepen wij supermarkten in Nederland op om het voorbeeld van onze leden te volgen en samen met onze leden te werken aan kleinere porties voor de eigen huismerken. Zo kunnen we nog betere vorderingen maken binnen het Preventiebeleid.”

De Nederlandse consument is ook duidelijk over wiens verantwoordelijkheid het is om vooral niet teveel lekkers te consumeren. Heere: “93% van de Nederlanders antwoordt ‘Dat ben ik zelf’. Alles draait in onze sector om lekker. En lekkers kan niet zonder zout, suiker en vet. Maar waar mogelijk wel met minder. Denk hierbij aan suikervrije en suikerarme producten, of aan kleinere porties. Iedere producent is hier actief mee bezig. Zonder door te slaan, het moet wel lekker blijven. Een koekje zonder suiker bestaat wel, maar dat heet een toastje.”

De totale zoetwarensector is een actieve en groeiende sector binnen de voedingsindustrie in Nederland met een omzet in Nederland van ruim €4 miljard en een exportwaarde van €2,6 miljard. Ieder jaar werken ruim 15.000 werknemers in de productie, logistiek, research & development en marketing van de productie- en verkoopbedrijven van koekjes, snoepjes, zoutjes, nootjes en chocolade.