icon-file icon-email icon-link icon-avatar icon-download icon-folder icon-next icon-phone icon-right-arrow icon-settings icon-team close icon-linkedin icon-twitter icon-appel-met-liniaal icon-hand-met-plantje icon-wereldbol icon-handdruk icon-megafoon icon-persoon-met-tandwiel icon-cookie icon-label open handleiding
Nieuws 07 jan 2020

VBZ-directeur Theo Heere over een Nederlandse suikerbelasting

Er bestaat een reëel gevaar dat een meerderheid van de partijen in het parlement denkt: ‘baat het niet, dan schaadt het niet’

“VBZ vertegenwoordigt naar de buitenwereld de producenten van lekkers. Ben ik bij stakeholders op bezoek, dan moet ik eerst tien minuten uitleggen dat het bij VBZ niet draait om bruin- en witboord, maar om koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes. De naam VBZ houden we dus klein"

Een andere invalshoek, dezelfde persoon: de maandelijkse column van Theo Heere verruilen we in deze laatste uitgave van 2019 voor een gesprek met de VBZ-directeur. Waar het over gaat? Over zijn eerste volle jaar binnen de branchevereniging. Een brancheverenging met visitekaartjes waarop nu nog staat Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie. Om de buitenwacht sneller duidelijk te maken wat voor club dat nu eigenlijk is, komt op communicatietools te staan: vereniging van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. In onder meer persberichten kiest VBZ voor de overkoepelende parapluformulering ‘lekkers’. De veranderingen zijn illustratief voor de branchevereniging die zonder poespas het gesprek met stakeholders aangaat, met Theo Heere als initiator voorop.

Je hebt een volledig jaar als VBZ-directeur achter de rug. Een tropenjaar?

“Er kwam veel op mij af, maar dat vind ik juist prettig.”

Wat kwam er op je af?

“Denk aan het Nationaal Preventieakkoord. Daar ging en gaat veel tijd inzitten. Waarom? De maatregelen zijn van cruciaal belang voor onze branche; meer specifiek voor de merkfabrikanten van de vier productgroepen koek, snoep, chocolade en tussendoortjes. De in het Preventieakkoord gemaakte belofte is dat zeventig procent van de merkporties wordt verkleind.”

Nemen merkfabrikanten en mkb-bedrijven voldoende actie?

“Bij mkb-ondernemingen draait het doorgaans om private label producenten. Een merkfabrikant kan meer zelfstandig bepalen hoe met portieverkleining wordt omgegaan, maar dit ligt anders bij private label producenten. Zij moeten eerst hun opdrachtgevers, de retail, overtuigen. In de categorie koek is het aandeel private label ongeveer zeventig procent,. Dus dan heb je de retailers echt nodig om een verandering te realiseren. Merkfabrikanten domineren in de overige categorieën en daar kan private label volgend zijn.”

De retail werkt bij portieverkleining in jouw ogen onvoldoende mee? 

“Dat klopt, en dit stelt mij teleur. Maar ik heb goede hoop dat dit de komende periode gaat veranderen.”

Hoezo?

“Het is simpel: de leden van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel denken niet aan portieverkleining, maar willen aan ingrediënten sleutelen. Het punt is nou net dat onze producten lekker moeten zijn. Dat is per slot van rekening de reden waarom mensen koek, snoep, chocolade en tussendoortjes kopen. Dan kun je eenvoudigweg niet de ingrediënten aanpassen. Sterker, zoiets is bedreigend. Je moet dit allemaal tegelijk doen. Maak jij je koekje met andere ingrediënten iets gezonder maar minder lekker, en je buurman doet dit niet niet, dan weet ik wel wie de meeste koekjes verkoopt.”
“Het cynische van het hele verhaal is dat het vijf jaar geleden gesloten Akkoord Verbetering Productsamenstelling (AVP) uiteindelijk leidde tot de herformulering van welgeteld één product, een margarinecake. En dat is dus één product uit een totaal van 5500 producten uit onze sector die binnen de retail zijn vertegenwoordigd. Zo’n ervaringsgeschiedenis vormt niet de basis om te zeggen: nu gaan we aan de productsamenstelling sleutelen. We zijn er al vijf jaar mee bezig geweest. Maar..., als iedereen met nieuwe energie en positieve houding er mee aan de slag gaat, dan hoop ik van harte dat dit leidt tot resultaten. Naar de mening van VBZ biedt portioneren echter betere kansen op succes.”

Het APV bleek geen succes, waarom pleit de retail er dan voor?

“Het veranderen van productsamenstellingen geeft de leden - de retailketens - meer vrijheden om individueel iets te ondernemen: de ene keten zou zich dan beter kunnen onderscheiden van de andere formule. Dat is een belangrijke achterliggende gedachte.”

En bij koek moeten private label- en merkfabrikanten dezelfde route volgen: niet de ene wel met de productsamenstelling, terwijl merken gaan voor portionering?

“Precies, want zeventig procent van de koekomzet komt uit de private labels, dertig procent is merk. Gaan alleen de merkfabrikanten de porties verkleinen, dan slaan we nog steeds geen deuk in een pak boter.

Dus..., CBL-leden moeten vooral bij koek meewerken aan portie-aanpassingen, en niet veranderingen van productsamenstellingen bepleiten.”

Lees hier het volledige interview met Theo Heere.

Bron: Consudel, december 2019